اسرار عید قربان و ذبح عظیم

اسرار عید قربان و ذبح عظیم

 

 

اسرار عید قربان و ذبح عظیم
در زیارت ناحیه مقدسه  امام حسین (ع) می خوانیم:
أَلسَّلامُ عَلى إِسْمعیلَ الَّذی فَداهُ اللهُ بِذِبْــح عَظیم مِنْ جَنَّتِهِ
 
حال واقعه حضرت اسماعیل و قربانی شدن ایشان با حضرت امام حسین (ع) چه ارتباطی دارد؟
برای دانستن یکی از برتری هاو ویژگی های امام حسین (ع)شنیدن این حدیث شریف ، به بیان امام رضا(ع)،شیرین است:
هنگامی که خداوند به ابراهیم فرمان داد تا به جای اسماعیل ،میشی را که خداوند برایش فرستاده بود،سر ببرد،ابراهیم (ع) آرزو کرد تا اسماعیل را بدست خویش سر ببرد و دوست می داشت تا فرمان نمیافت که به جای اسماعیل، آن میش را قربانی کند از آن روکه دوست داشت دلش در تحمل مصیبت ها، به همان سویی برود که دل یک پدر می رود،پدری که به دست خویش عزیزترین و گرامی ترین فرزندش را در پی فرمان خداوند قربانی می کند تا به این وسیله به بالاترین درجات اهل ثواب برسد.درجه ای که بر اثر صبوری در مصائب به دست می آید.
در پی این تمنا، خداوند به ابراهیم (ع) وحی فرمود که: ای ابراهیم، محبوب ترین مخلوق من نزد تو کیست؟ابراهیم عرض کرد: ای خداوند!تو هیچ کس را نیافریده ای که در نزد تو و نگاه من از حبیب خودت محمد (ص)،محبوب تر باشد.
دیگر بار خداوند به او وحی فرمود: آیا اورا بیشتر دوست می  داری یا خودت را؟ابراهیم عرض کرد:اورا بیشتر از خودم دوست می دارم.
این بار خداوند پرسید:آیا فرزند او نزد تو محبوب است یا فرزند خودت؟
ابراهیم پاسخ داد: فرزند محمد نزد من بسی محبوب تر از فرزند خودم است.
برای آخرین بار از ابراهیم خلیل سوال پرسید:آیا بریدن سرِ فرزند پیامبر به دست دشمنان از روی ستم و سرکشی برای قلب تو دردناک تر است یا بریدن سر پسرت در راه فرمانبرداری از من؟
و برای آخرین بار در این پرسش و پاسخ الهی و آسمانی و صمیمی،ابراهیم عرض کرد: پروردگارا! یب تردید سرِ پسرِ محبوب ترین مخلوق تو، به دست دشمنانش،دل مرا بسی بیشتر به درد می آورد.
آنگاه خداوند فرمود: ای ابراهیم ، اینک بدان گروهی که خود را از امت محمد می پندارند،حسین،فرزند پیامبرشان را از روی دشمنی و ستم می کشند و او را سر می برند،همان گونه که گوسفندی را سر می برند و به همین خاطر شایسته ی آن می شوند که آتش خشم من آنان را فراگیرد.
ابراهیم(ع) با شنیدن این ماجرا ،بسیار اندوهگین شد و دلش سخت به درد آمد و شروع به گریستن کرد.در این هنگام خداوند به اون وحی فرمود که:ای ابراهیم ،اندوهی را که بر اثر بریدن سر پسرت اسماعیل در دل تو پدید می آمد،در برابر اندوه عظیمی که در پی یاد کردِ بریدن سر حسین در دلت ایجاد می شود،برابر نهادم و به این وسیله ، بالاترین درجه ی اهل پاداش را در صبوری برا مصیبت ها ، برتو واجب نمودم.
راز واقعی ذبح نشدن حضرت اسماعیل برای اطاعت از فرمان خدا این نیست که تنها یک میش به جای او ذبح شود،بلکه خداوند یک قربانی عظیم تر به جای حضرت اسماعیل قرار داد که مصیبت آن بسیار دردناک تر از حضرت اسماعیل بود و آن هم سر بریدن امام حسین(ع) به دست دشمنانش بود.

 




:: موضوعات مرتبط: بخش بایگانی وبلاگ , ,
:: برچسب‌ها: ذبح عظیم , ماجرا , حضرت ابراهیم , عید قربان , حضرت اسماعیل و حضرت امام حسین (ع) , ماجرا , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : فردا
تاریخ : پنج شنبه 13 / 7 / 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: